Toyota Yaris GRMN - návštěva z Nürburgringu

Toyota Yaris GRMN - návštěva z Nürburgringu

Gazoo Racing Meisters of Nurburgring. Neboli GRMN. Tahle krkolomná zkratka skrývá jedno z nejzábavnějších aut, které se mi kdy dostalo do ruky. Čím je to auto tak zvláštní, že si za něj Toyota mohla (minulý čas proto, že je všech 400 pro Evropu vyrobených kusů vyprodáno) účtovat 850 tisíc korun? Ano, 850 tisíc za model velikosti nákupní tašky, který aktuálně ve slušně vybaveném základu pořídíte pod 300 tisíc.

Začněme teorií. Co je na tom autě teda tak jiného? No, vlastně všechno podstatné. Toyota vzala vysoký a úzký Yaris a dala si za cíl z něj udělat nejlepší malý hot-hatch v segmentu. To je při pohledu na běžný Yaris dost odvážný cíl, protože současný Yaris je všechno, jen ne sportovní. Šílenci z Gazoo Racing do něj nacpali jedna-osmičku přeplňovanou mechanickým kompresorem Magnusson Eaton. Stejný základ, jaký najdete v Lotusu Elise S. Zdá se to jako banalita, ale dostat tuhle kombinaci pod krátkou kapotu Yarise nebyla žádná legrace a v Gazoo Racing museli původní pohonné ústrojí dodávané Lotusu hodně předělat. Obě firmy na motoru intenzivně pracovaly a některé úpravy uvidíme i v budoucích Lotusech.

GRMN přicházelo na svět složitě – Toyota jej totiž zařadila do běžné výrobní linky ve francouzském Valenciennes, která jako jediná produkuje třídvéřové Yarisy. Nakonec skončilo nasazení výroby ostrého GRMN tak, že na celý proces běžící společně s běžnou sériovou produkcí dohlíželo 20 speciálně proškolených techniků. Že to nebylo nic jednoduchého dokazuje i fakt, že už holá karoserie byla kvůli dodatečným výztuhám jiná, než karoserie běžných Yarisů. Pohonné ústrojí se pod miniaturní kapotu vešlo jen velmi natěsno, takže muselo dojít i na využití 3D tiskáren pro vytvoření prototypů součástek, které pomohly při optimálním uložení motoru pod kapotu. A tohle všechno kvůli 600 vyrobených aut. Při objemu produkce, který Toyota vychrlí do světa… letos přibližně 9 milionů aut.

Oproti předloze taky GRMN pořádně zhublo – provozní hmotnost 1 135 kilogramů je sama o sobě úctyhodná, ale když vedle toho postavíme hmotnost běžného Yarisu, jedná se odtučňovací dietu, která přinesla úsporu přes 300 kilogramů! A to všechno v autě, které má navigaci, klimatizaci, bezklíčkový přístup a další komfortní výbavu, kterou bych snad v malém městském hatchbacku ani nečekal. Kromě výbavy se nešetřilo na ničem, co je pro kvalitní zážitek za volantem důležité – tlumiče Sachs Performance, kvalitní brzdová soustava, kovaná kola. Odporoučel se “úžasný” systém Stop-Start, což je další nesporný přínos diety od Gazoo Racing.

Silný motor a auto vážící lehce přes tunu znamená zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině za 6,4 sekundy. Maximální rychlost je pak elektronicky omezena na 230 kilometrů v hodině.

Neberte ho do města…

No nic, dost bylo teorie. Beru do ruky běžný toyoťácký klíč a usedám za volant. Vyšší řidiči si asi budou optimální pozici za volantem hledat trochu déle, já se svými 173 centimetry nemám problém. Z podstaty konstrukce Yarisu sedím výš, než bych od sportovního auta očekával, a nad hlavou mám ještě spoustu místa. Sportovní sedadla s perfektním bočním vedením značně limitují přístup dozadu, ale upřímně – tímhle autem asi moc lidí vzadu nepovozíte a zadní sedadla budou sloužit spíše jako odkládací plocha.

Kromě výrazných alcantarových sportovních sedadel je jinak interiér starý známý Yaris, v případě GRMN standardně doplněný obrazovkou infotainmentu. Podobně jako v případě dříve testovaného Lexusu bych raději o jeho kvalitách pomlčel. Toyota by měla opravdu investovat do kvalitního systému a tyhle hrůzy poslat do věčných lovišť. Po chvilce používání jsem nabyl dojmu, že by bylo lepší celou obrazovku vybourat majzlíkem a místo ní usadit karbonovou destičku s logem Gazoo Racing. V případě GRMN je stejně škoda neposlouchat ten úžasný zvuk deroucí se z výfuku. Jinak se ergonomii celého interiéru nedá nic výraznějšího vytknout a můžeme směle vyrazit.

Volant s plochým spodkem ani jiné rádoby sportovní cinkrlátka nečekejte

Nastartování provází decentní vyjeknutí motoru a následný volnoběh vás ukolébá příjemným brumláním. Už po prvních vteřinách mi je motor svým zvukovým projevem sympatický. Spojka zabírá bleskově a rozjíždím se za na Yaris neočekávaného zvukového doprovodu. To nejvtipnější na tomhle autě je právě ten moment překvapení. Sedím v Toyotě Yaris, nákupním vozíku do města, a zezadu se hrne sytý chraplavý tón, který bych čekal u úplně jiného auta. Žádný SPORT režim, žádné nastavování nesmyslů, jedeme drncat na Prahu 1!

Z výfuku se line královská hudba. Ten hrnec vpravo je tlumič výfuku napasovaný na městské miniauto.

Už po prvních kilometrech mě překvapila jeho kultivovanost. Ano, podvozek je tvrdý, spojka tuhá a zabírající pekelně brzy, ale z auta je díky velkým oknům a vyšší pozici řidiče skvěle vidět a po městském okruhu se pohybuje s naprostou lehkostí a klidem. Problém nastal, když jsem přijel na vyhlášené pražské kočičí hlavy. V tu chvíli si uvědomíte, že sedíte ve sportovním autě a ty sedadla s výrazným bočním vedením tam nejsou jen pro parádu. Auto sebou hází, palubní deska zoufale duní a tak nějak dostáváte jasně najevo, že z tohohle prostředí máte co nejrychleji vypadnout na kvalitnější povrch. No, tak jsem v obchodě v Pánské pasáži pozdravil a směle ven z betonové džungle.

… vemte ho za město!

Vyrážím tedy na okresky za Prahou a tady nastává menší řidičská nirvána. Když motor vytočíte nad 3 000 otáček za minutu, odmění vás bohatým, hrubým zvukem bez jakýchkoli příkras. Nechá se velmi ochotně vytáčet a podvozek, který ještě před 20 minutami trpěl na kostkách, začíná ukazovat svůj pravý potenciál. Lehká záď se nechá ubráním plynu v zatáčce velmi ochotně vmanévrovat do mírného přetáčivého smyku a samosvor vepředu zajišťuje dokonalou přilnavost hnané nápravy. Reakce motoru na plyn jsou okamžité a na okreskách se mu může postavit jen máloco. Celé auto působí krásně mechanicky, prostě stará škola. Radost takové auto řídit!

Kombinace motoru s úžasným charakterem, precizního podvozku a holého faktu, že sedíte v Toyotě Yaris a ženete se až překvapivě rychle, vyvolává úsměv od ucha k uchu. Podle zvuku byste čekali, že se ze zatáčky vyřítí úplně něco jiného, než Toyota Yaris. Naposledy jsem se takhle královsky bavil v Porsche Cayman. A myslím, že na okreskách by měl Cayman s touhle rozčilenou Toyotou hodně práce.

Nebudete chtít vystoupit…

Jak si Yaris GRMN stojí v porovnání s konkurencí? V první řadě těžko říct, co je vlastně jeho konkurence. Teoreticky to bude Volkswagen Polo GTI nebo Renault Clio GT. Obě jsou technicky výborná, ale nejedná se o tak seriózní náčiní jako GRMN. Prakticky jako konkurenci Yarisu GRMN vnímám spoustu rozličných aut v různých cenových hladinách. Vybavilo se mi již zmiňované Porsche Cayman (po novu 718 Cayman, ale nějak si nechci na nové označení s číslem zvyknout) nebo Mini Cooper v ostřejších verzích S a JCW. Všechna jsou skvělá a zaměřená na nadšené řidiče. A tím se dostávám k ceně. Ano, 850 000 Kč je o hodně víc, než konkurence v rámci segmentu a dokonce i víc, než dáte za o třídu větší ostré hatchbacky. Tady platíte za velmi limitovanou produkci a taky to, že dostanete do ruky asi poslední malý hatchback na trhu v tak nekompromisním provedení.

Yaris GRMN je auto vyrobené nadšenci, pro nadšence. Děkujeme Toyoto!

 

_____

Cena základního modelu k 1.10.2018: 282 900 Kč (Yaris Live 1.0 VVT-i)

Cena testovaného modelu k 1.10.2018: 850 000 Kč (Yaris GRMN, limitovaná edice 400 kusů pro Evropu, VYPRODÁNO)

 

 

Co když…

…vyznávám filozofii Japonec na konec?

K tomu dodám jen jediné – zkuste si ho, potom se zhluboka nadechněte, vydechněte a pokud ten pocit ve vás i přesto zůstane, nasedněte do nějaké chlouby evropského automobilismu a opakujte.

…ho strašně moc chci?

Budete se muset podívat na sekundárním trhu. Něco se najde vždycky, ale za hubičku to fakt nebude.

 

Galerie